Kennel Vikings blogg

Alla inlägg under augusti 2007

Av Isabel - 31 augusti 2007 12:19

Nu är det gjort!!......jag har beställt en ny bärbar dator!! Valet föll på en Dell Inspiron 1720..........en RÖD en :) Ska bli så roligt, älskar elektronik. En annan blir som ett barn på julafton var gång det kommer in ny elektronisk pryl i detta hem.


Valet föll som sagt på den röda. Visst ser den kaxig ut?



Den har ett fullständigt tangentbord med en numerisk del, vilket inte är så vanligt på dom bärbara, och en 17 tums bildskärm. Valde ett 9-cells batteri till den som håller i ca 5 timmar. Nu är det bara att vänta.........i ca 5 veckor!! men men......den som väntar på något gott väntar aldrig för länge eller...

Av Isabel - 29 augusti 2007 14:42

Igår var det dags för Birkas och min 1:a vallningslektion, gruppen bestod av Border collies och så Birka :). Först gick vi igenom lite om vallningens grunder, dom olika zonerna (tryck-, flykt- och försvarszonerna), var man ska befinna sig för att få fåren dit man vill osv. osv. Efter det var det dags för mig och Birka att försöka tillämpa det i praktiken. Det var verkligen inte lätt ska jag säga, speciellt inte när man har en hund som går igång på alla 100 med en gång och tycker att hon kan SJÄLV.


Västgöten är av naturen en fösare som med trycket av sin kropp markerar sin vilja av styrning medan en Border collien är en "eye" (öga) hund som påverkar flocken med styrkan i sitt "eye" och kroppshållning. Birka visade klart och tydligt att hon var en fösare, hon ville gärna hålla sig bakom och nära flocken och när dom inte ville som hon så la hon sig ner och skällde och försökte nafsa dom i hasorna för att få fart på dom......detta uppskattades dock inte av fåren. Givetvis hade vi långlina på henne så vi kunde bromsa henne när hon blev allt för het. Nåja vi får se hur det går nästa gång.


Passade vårt lilla barnbarn Vilja en stund under dagen igår. Det lilla livet har precis lärt sig att sitta själv och detta var jag givetvis tvunget att föreviga med en bild och filmsnutten som ni hittar här.


Av Isabel - 22 augusti 2007 13:55

Tyvärr blev det ingen vallning igår :-( Åkte på en sjudunrades migränanfall och låg pall hela dagen. Försökte preparera mig med diverse smärtstillanden men det hjälpte inte och även om det hade blivit något bättre så hade det inte varit rättvist mot Birka.......man ska inte träna hund om man inte mår bra, så är det. Det blir till att starta nästa tisdag istället.


Har publicerat på YouTube för första gången, hittad nämligen en filmsnutt på Birka (mannen kom också med på ett hörn) som 1-åring så jag tänkte att jag testar.


Av Isabel - 20 augusti 2007 16:59

Har varit dålig hela helgen :( ont i hela kroppen och kass i magen.......inget kul men nu är jag återigen OK.


I veckan är det Malmöfestivalen, tänkte jag kanske skulle ta en tur in lite senare. Det är säkert minst 4 år sen jag var inne på festivalen sist, är inte mycket för såna jippon............alldeles för mycket folk och för trångt för min smak.


Vill påminna om att sista anmälningsdagen för prova-på-dagen i fårvallningen är idag och några platser finns fortfarande kvar ifall någon mer är intresserad. Ska bli jätteroligt att få komma iväg med västgötavänner på det här.


I morgon ska Birka och jag börja kurs i fårvallning, ska bli jättespännande. Återkommer med vidare rapporteter.


----------------------------------------------------------------------

Prova-på-dag i fårvallning

Söndagen den 2/9 är det bokat en heldag hos Peter och Jeanette Bengtsson på Western Ranch i Askeröd som ligger ca 1,7 mil från Hörby.


Vi börjar kl. 9.00 med genomgång om vallningens grunder mm. för att sen gå ut och prova själv med vägledning av Peter. Ungefär mitt på dagen kommer vi att få lunch och passar då givetvis på att snacka om förmiddagens upplevelser. Efter lunch fortsätter vi med vallningen och någon gång under eftermiddagen får kaffe med tillbehör.


Låter det intressant så är ni välkomna att anmäla er. Info om pris mm. hittar ni på min hemsida www.kennelviking.se . Sista anmälningsdagen är 20/8

Av Isabel - 15 augusti 2007 18:03

Idag har regmolnen har hängt över Malmö med några rejäla skura som följd. Det var tänkt att vi skulle åka ut till stugan och grilla flintastek men med tanken på vädret bestämde vi oss för att låta bli och äta hemma istället, får se om den går att köra i ugnensgrillen istället.


Fick den här länken via en västgötalista http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=24692 , visst är den cool?


Några nytagna bilder av mitt älskade barnbarn Vilja. Kolla in dessa ögon.....man smälter som smör i solskenet.



----------------------------------------------------------------------

Prova-på-dag i fårvallning

Söndagen den 2/9 är det bokat en heldag hos Peter och Jeanette Bengtsson på Western Ranch i Askeröd som ligger ca 1,7 mil från Hörby.


Vi börjar kl. 9.00 med genomgång om vallningens grunder mm. för att sen gå ut och prova själv med vägledning av Peter. Ungefär mitt på dagen kommer vi att få lunch och passar då givetvis på att snacka om förmiddagens upplevelser. Efter lunch fortsätter vi med vallningen och någon gång under eftermiddagen får kaffe med tillbehör.


Låter det intressant så är ni välkomna att anmäla er. Info om pris mm. hittar ni på min hemsida www.kennelviking.se . Sista anmälningsdagen är 20/8

Av Isabel - 14 augusti 2007 17:15

Idag har jag varit med Birka hos Svenska Herdeskola som ligger strax utanför Malmö så hon fick prova på att valla får, detta var mycket uppskattat från hennes sida kan jag säga er. Lite het på gröten var hon och ville gärna rusa på ibland vilket inte alls var uppskattat av fåren så då fick man bromsa henne och lugna ner henne. Enligt Maud som har skolan hade Birka egenskaperna som krävs för att att träna vallning så jag anmälde henne på studs till nybörjakursen i vallning så får vi se om det verkligen är något som ligger för henne, ska bli jättekul. Här är lite bilder från dagens försök.






På begäran........en bild av den nya frisyren och färgen



----------------------------------------------------------------------

Prova-på-dag i fårvallning

Söndagen den 2/9 är det bokat en heldag hos Peter och Jeanette Bengtsson på Western Ranch i Askeröd som ligger ca 1,7 mil från Hörby.


Vi börjar kl. 9.00 med genomgång om vallningens grunder mm. för att sen gå ut och prova själv med vägledning av Peter. Ungefär mitt på dagen kommer vi att få lunch och passar då givetvis på att snacka om förmiddagens upplevelser. Efter lunch fortsätter vi med vallningen och någon gång under eftermiddagen får kaffe med tillbehör.


Låter det intressant så är ni välkomna att anmäla er. Info om pris mm. hittar ni på min hemsida www.kennelviking.se . Sista anmälningsdagen är 20/8

Av Isabel - 10 augusti 2007 21:44

Såja, nu är man nyklippt och nyfärgad. Har inte färgat håret på evigheter, (säkert 1 år sen sist) och hade bestämt mig för att inte göra det något mer men efter tjat och påtryckningar från bl.a svärdottern så gav jag till sist med mig och lät henne färga mitt hår. Åkte till Kicks och införskaffade en paket där både basfärg och blekningsmedel till slingor ingick. Valde en varm rödbrun färg med ljusare slingor, såg väldigt flott ut på tjejen på paketet och faktiskt så blev jag riktigt nöjd med slutresultatet. Skulle ha låtit blekningsmedlet sitta i längre bara, slingorna syns inte så mycket som jag hade velat, mitt hår är väldigt tjock så den tar lite längre tid på sig att ta åt sig medlet än var det står förpackningen.


Har äntligen scannat in Birkas exteriörbeskrivning och lagt in den på hennes meritsida men är ni nyfikan hittar ni även den här

Av Isabel - 7 augusti 2007 20:48

"Hundar med medfödd stubbsvans


Hundar av nedanstående raser som har medfödd stubbsvans och är födda 1 januari 2008 eller senare kommer enligt ovan nämnda förslag ha rätt att delta på utställning.


Grupp 1: australian shepherd, australian stumpy tail cattledog, berger des pyrénées á face rase, berger des pyrénées á poil long, mudi, old english sheepdog, polski owczarek nizinny, welsh corgi pembroke, schipperke

Grupp 2: perro dogo mallorquín/ca de bou, dansk/svensk gårdshund, engelsk bulldog, entlebucher sennenhund

Grupp 5: västgötaspets

Grupp 6: smålandsstövare

Grupp 8: perro de agua español

Grupp 9: boston terrier, fransk bulldog, king charles spaniel


I samband med valpregistrering kommer hundar att åsättas en svansstatuskod enligt de uppgifter som uppfödaren lämnar i samband med registreringen. Förslaget innebär att inga krav på veterinärintyg eller liknande kommer att ställas."


----------------------------------------------------------------------

Prova-på-dag i fårvallning

Söndagen den 2/9 är det bokat en heldag hos Peter och Jeanette Bengtsson på Western Ranch i Askeröd som ligger ca 1,7 mil från Hörby.


Vi börjar kl. 9.00 med genomgång om vallningens grunder mm. för att sen gå ut och prova själv med vägledning av Peter. Ungefär mitt på dagen kommer vi att få lunch och passar då givetvis på att snacka om förmiddagens upplevelser. Efter lunch fortsätter vi med vallningen och någon gång under eftermiddagen får kaffe med tillbehör.


Låter det intressant så är ni välkomna att anmäla er. Info om pris mm. hittar ni på min hemsida www.kennelviking.se . Sista anmälningsdagen är 20/8

Presentation

Translate into your own language

My Facebook

Kennel Viking on YouTube

 

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards