Kennel Vikings blogg

Alla inlägg under mars 2008

Av Isabel - 31 mars 2008 18:24

Helgen är över, tyvärr.......den är alldeles alldeles för kort. Som jag skrev på inlägget nedan så passade vi vårt lilla barnbarn Vilja från lördag till söndag och det gick faktiskt över förväntan. Nattade henne runt 8-tiden och den lilla damen somnade som en stock, sen sov hon hela natten och vaknade strax innan 6 med ett stort leende.........vilken liten goding hon är.


Gav henne frukost och sen körde vi ut och gick en promenad med hundarna. Åkte hem och åt frukost och Vilja fick mellanmåll sen däckade den lilla damen och sov i två timmar. På eftermiddagen åkte vi och handlade och Vilja var på sitt allra bästa humör, hon älskar nämligen att åka kundvagn. Senare på eftermiddag kom Manuella och Markus för att hämta Vilja och då käkade vi lite middag innan dom åkte hem, köttbullar med sås och potatis. Fick även påhälsning av sonen Adam och hans flickvän Therese som precis har köpt lägenhet. Grattis mina vänner, hoppas ni kommer att trivas.


När alla hade gått hem var det dags för duschen och när jag väl sen satt mig i soffan kände jag mig som en urlakad sill. Det är hårt att passa barnbarn, man är ju inte 20 precis, man ack så roligt.


Vår lilla pyjamas tös Vilja (bilden är dock inte taget igår)

Av Isabel - 29 mars 2008 22:16

Igår trillade min deklaration in genom brevlådan. Hade en misstanke om att jag skulle få kvarskatt och mycket riktigt……….1.107:- ska jag betala tillbaka usch usch usch vad tråkigt. Har inte fått Niclas deklaration än men man kan ju hoppas på att han får tillbaka så pass mycket så man kan kvitta den ene mot den andre i alla fall.


Så var Let’s Dance över för den här gången, tråkigt tråkigt. Älskar såna program nämligen, Let’s Dance, Idol, So you think you can dance osv………..det är så roligt att se talangfulla människor visa upp sina färdigheter. Nå, var det rätt dansare som vann då?.......ja i mitt tycke så var det Tina som skulle stå som segrare så jag blev ju nöjd.


Inatt ska vi ha en liten nattgäst nämligen vårt lilla barnbarn Vilja. Det blir första gången vi ska ha henne över natten så lite pirrigt i magen känns det men förhoppningsvis kommer det att gå bra.


Min lilla solstråle Vilja


Av Isabel - 19 mars 2008 12:08

Vår gamla Bessa har två små sår på ovansidan av sin vänstra framtass, detta utav att hon numera inte lyfter på detta ben på ett korrekt sett utan drar den längst marken vilket då ger dessa skrapsår. Eftersom dessa sår rivs upp varje gång vi är ute så får det aldrig en chans att läka så jag köpte en liten hund sko till henne men det fungerade inte pga. hon stod på huvudet titt som tätt, tanten är nämligen inte så stadig på benen längre. Provade att använda Vet-Flex självhäftande binda och det fungerade rätt bra så länge det är torrt ute men när det är blött så lossnar det efter ett tag och just detta lede till den senast Birka bravaden.


För någon vecka sen var Niclas ute med doggarna i Klagshamn och gamla Bessa hade sitt Vet-Flex förband på sig, när de hade gått halva rundan såg Niclas att Bessa hade tappat det någonstans. Dagen efter åkte Niclas återigen till Klagsamn med hundarna och denna gång hade Bessa inget förband på sig. När de hade gått ett tag så försvann helt plötsligt Birka en stund så Niclas kallade på henne, det tog inte så många sekunder förrän hon kom springande och i munnen dinglade………gissa vad?.........................just precis, förbandet som Bessa hade tappat dagen innan…….snacka om näsa den här damen har. Det häftiga tycker jag är att hon gör detta alldeles på eget initiativ.


Var jag duktig nu matte?


Det ser fortsatt bra ut med Gizzmo. Han är pigg och glad, det ända är att han blir fortare trött men det kommer så småningom. Frågade vet. om detta på något sett skulle påverka hans avelsegenskaper, eller ge några genetiska förändringar på ev. framtida avkommor men enligt honom så fanns det inga belägg för detta. Har dock tänkt ta ett spermaprov på honom om en månad eller två mest för att kolla så att antalet har återgått till det normala efter antibiotikakuren.

Av Isabel - 17 mars 2008 11:26

Ja då har jag fått svar på borreliaprovet och den visar att Gizzmo troligtvis har varit i kontakt med borrelia. Vet. sa att provsvaret var lite svårtyda för Gizzmos värden låg mitt i mellan negativt och positiv. Negativ= värde 8 och lägre, positivt= värde 12 och högre, Gizzmos värde= 9,5. Vet. menade på att anledningen till detta kan vara att Gizzmo har vissat symtom i ett tidigt skede och därför hade inte värdena inte hunnit bli så höga när vi tog provet, är det så har vi ju lyckats sätta in behandlingen tidigt också. Hur som hels så ville han ta ett nytt prov om 30 dagar och se om värderna hade ändrat sig. Kan dock berätta att han i stort sätt verkar vara sitt gamla jag igen och att han t.o.m har sprungit och busat med Birka ute........hoppas det håller i sig.


Här är i alla fall en bild på min goa gosse


Av Isabel - 16 mars 2008 20:28

Gizzmo verkar må mycket bättre nu vilket är jätte skönt. Han rör sig återigen mjukt som han ska och går inte länge undan för en……..hoppas det fortsätter så här. Ska bli intressant att se vad proverna säger.


Såg att Skogsbygdens Nora Supernova blev BIR, BIG och 2:a BIS på Malmö Int., stort grattis Kim till den prestationen…….vad månde detta sluta. Stort grattis även till Lena Jarming som knep BIM:et med sin vackra gosse Sydspetsens Kurt-W.

Av Isabel - 14 mars 2008 11:16

Har fortfarande inte fått tillbaka provsvaret på Gizzmos borreliatest men jag börjar faktiskt luta åt att det är något annan. Han har förvisso blivit något bättre men frågan är om inte det beror på det smärtstillande. Han hade slutat med att gå undan för en när man gick emot honom men igår när vi hade varit ute sista rundan för dagen så skulle jag torka av honom för det ösregnade och helt plötsligt så drog in rumpan och började skaka som ett asplöv, när jag släppte in hon i lägenheten så for han in i deras ”lya” och satte sig och såg jätte olycklig ut. Jag försökte tänka efter vad jag hade rört vid precis då men kan inte komma ihåg det. Det gör så ont i mitt hjärta att se en hund som är självsäkerheten själv och aldrig varit rädd för någon eller någonting under sin snart 7-åriga livstid att helt plötsligt gå undan för en och se rädd och olycklig ut. Idag ser han återigen bättre ut, går inte undan för en, hänger med bra på promenaderna även om han blir fort trött fast fortfarande verkar han ibland ha problem med att få med sig rumpan när han hoppar. Nåja, det är väl bara jag som är otålig och vill att han ska bli frisk fort fort fort….


Hittade de här videorna på YouTube och tyckte de var så häftiga. Den är 5 min. lång men håll ut, det är det värt.



Av Isabel - 10 mars 2008 22:03

Eftersom Gizzmos symtom inte har försvunnit över helgen så åkte vi med honom idag till kiropraktiker Lisbeth Ribnell som har behandlat Bessa för att hon skulle få kolla honom. Hon knackade loss några låsningar i nacken, ryggen och korset men trodde ändå inte att det var det som spökade så vi ringde veterinären och fick en tid på eftermiddagen.


När vi kom dit fick han lämna kissprov och blodprov. Veterinären kände och klämde igenom hela Gizzmo men fick ingen direkt reaktion som ett gny eller ett ryck någonstans. Resultatet på alla prover var bra och det var som vet. sa att hade han inte sett Gizzmo utan bara gått på resultatet på proverna så hade han sagt att det var en kärnfrisk hund men det synes klart och tydligt att Gizzmo hade ont. Det finns dock en sjukdom som har så diffusa symtom som de Gizzmo visar, nämligen borrelia så det togs ett blodprov som skulle skickas iväg för att kolla om det kanske är det. Det tar ca 2-3 dagar innan svaren kommer men vet. satte honom på behandlig mot borrelia direkt för säkerhets skull. Enligt vet. så är tydligen risken stor för att man inte blir av med borrelia till 100 % fast man behandlar den utan den kan blossa upp igen när som helst och då får man behandla det igen……………nåja, ska inte måla fan på väggen innan svaren på proverna kommer.


Detta innebär givetvis att vi inte kommer att ställa ut honom på Malmö Int. i helgen, tråkig men sant I Can't ........ huvudsaken är att han blir frisk. Är det någon av er bloggare som ska dit och ställa er västgöte får ni väldigt gärna säga till ringsekreteraren att han inte kommer.

Presentation

Translate into your own language

My Facebook

Kennel Viking on YouTube

 

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards