Kennel Vikings blogg

Alla inlägg under juni 2008

Av Isabel - 23 juni 2008 21:21

Midsommar är över för denna här gången och förutom några enstaka regnskurar så hade vi ett OK väder. Vi tillbringade både afton och dag ute i Almåsa fritidsby där mina päron har en stuga, afton = midsommararmat och dag = grillat. På kvällen rantade vi ner till dansbanan för att lyssna till kasedans, detta var vårt barnbarns första medvetna midsommarfirande och hon var i storform ute på dansbanan. På midsommardagen käkade vi som sagt grillat och efter det tog vi en tur ner till Klagshamn för en promenad med hundarna, innan vi åkte hem vill Niclas tvunget ta ett dopp så det var till att stanna till vid stranden.


Nu är det bara 14 dagar kvar till världsutställningen i Stockholm och tävlingsnerverna gör sig påminda lite då och då. Tyvärr har Gizzmo fällt en hel drös med päls och ser helt urvattnad ut i färgen, han som annars har så vackra rödbruna färger……..ja ja inget att göra åt det. Eftersom vi inte kommer att ställa på specialen kommer vi inte att köra upp till Stockholm förrän på lördag. Har bokat övernattning på Klubbensborg där det enligt vad jag har hört ska vara jättemysigt med bad och allt så man kan ju hoppas på att det är fint väder som tillåter bad. Tänkte att vi skulle lämna kvar bilen på Klubbensborg på utställningsdagen och i stället boka taxi som hämtar oss på morgon, kan vara skönt att slippa bry sig om parkering utan bara bli avsläppt utanför ingången.


Lite bilder från helgen.


Mums med glass.....



I väntan på att dansen ska börja


Vilka goa lockar


Midsommarpromenad i Klagshamn. Gamla Bessa har fått låna Viljas vagn sista biten.


Lite mellanmål på stranden smakar alltid gott


Vilja och morfar känner på vattnet


Kul med tånglek

Av Isabel - 14 juni 2008 11:47

Äntligen lördag! Har grejer som jag borde göra men som jag inte kommer riktigt till skott med, som att uppdatera hemsida t.ex Valp/parning sidan måste ändras när det nu inte blev några valpar, har även upptäckt att det är flera länkar på länksidan som inte fungerar och måste rättas till.

 

Birka haltar på höger bak och har gjort det i 3 dagar, antagligen har hon streck sig eller nått. Det blir inga promenader för hennes del utan det är bara ut för att uträtta sina behov och sen rätt in igen, hoppas att det snart går över.

 

Häromdagen passade vi vårt lilla barnbarn Vilja ett par timmar och då passa jag på att ta lite bilder. Det var tvätt dag och givetvis fick hon följa med mormor ner i tvättstugan och hjälpa till.


Morfar och Vilja passar på att busa i sängen innan mormor har hunnit bädda rent




Efter all bus måste man ju ta igen sig lite


Av Isabel - 10 juni 2008 17:53

 Det blir tyvärr inga valpar hos familjen Lundstedt i sommar heller, snacka om att man är deppig. Eftersom där var ett par gånger som Birka och Balder hade varit ute i familjens trädgård själva så hade man ju hoppats på att de kanske hade fått till det på egen hand men tydligen blev det ingen parning. Hade flera valp köpare och dessa, precis som jag, blev givetvis jätte besvikna men några av dom har faktiskt valt att vänta på sin valp till nästa gång………tänk att det ska vara så svårt att få till det. Har tänkt att jag ska prova igen till höst och då kommer jag att göra utstryk, ta blodprov och kolla att det inte föreligger några fysiska fel, är allt OK så kommer jag att använda Gizzmo så får den lilla damen tycka vad hon vill om det……..och hör sen. Detta innebär att vi kommer att kunna åka och ställa Gizzmo på världsutställningen vilket i och för sig är roligt men hade jag fått välja så hade jag hade ju hellre haft valpar förstås.

 

Nu över till något mer upplyftande. Fick ett mail från Halla (Kennel Konnunkodon) i Finland som äger Gizzmos och Bessa ena son, Rätt och Slätts Orvar, där hon berättade att Orvar som idag är 4 ½ år gammal har blivit ögonlyst UA. Hon berättade också att han har genomgått den finska korningen med gott resultat. Den finska korningen skiljer sig något från vår svenska, på den svenska så är kamplustdelen delad i "kamplust jakt" och "kamplust social" men annars så är det vad jag har förstått ungefär samma. Tack för uppdateringen Halla, alltid uppskattat.


Orvars resultat:


Dådkraft:                              +1 måttlig
Skärpa:                                 +3 måttlig utan kvarstående aggressivitet
Förvarslust:                          +1 liten
Kamplust:                             -1 liten
Nervkonstitution:                 +1 något orolig
Temperament:                      +2 mindre livlig
Hårdhet:                               +1 något vek
Tillgänglighet:                       +3 tillgänglig och öppen
Skottfasthet:                        skottfast

Sammanlagda poäng:            +127

Av Isabel - 4 juni 2008 16:36

Vilket väder vi har haft, man tror knappt det är sant. Jag är ingen älskare av extrem värme och vissa dagar har, enligt mitt tycke, det varit lite väl mycket av det goda men samtidigt ska man ju inte klaga, hellre detta än tvärtom.

 

Ska på student idag, vi har känt Y sen hon var liten flicka så det är klart att man ska vara med och fira henne. Gubben jobbar kväll så han kan inte följa med utan det blir jag, min son Adam och min systerdotter Maddie som får representera familjen.

 

Har beställt tid till Birka på måndag för ultraljud så då får vi se hur det ser ut. Hon har visat flera tecken på dräktighet men dessa kan ju även en skendräktig tik visa så det behöver inte betyda något. För någon dag sen upptäckte jag att hon hade fått lite häng som ”delar” sig längs med buken mellan tuttarna (ända sättet jag kan beskriva det på), detta hon aldrig haft för så visar det sig att hon inte är dräktig på måndag så blir det bantning en tid framöver. Ska bli så spännande, tror aldrig jag har längtat till en måndag för…………håll tummarna för oss.

Presentation

Translate into your own language

My Facebook

Kennel Viking on YouTube

 

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards