Kennel Vikings blogg

Alla inlägg under februari 2009

Av Isabel - 28 februari 2009 15:09

Igår följde vi min älskade pappa till hans sista viloplats. Mamma och pappa tillhör den katolska kyrkan och pappa skulle därför begravas enligt deras lära. Vi har 2 stycken katolska kyrkor här i Malmö, S:ta Maria kyrkan och Vår Frälsares församling, och eftersom Maria kyrkan ligger närmaste Västra Skrävlinge kyrkogården där han nu ligger så var det bestämt att begravningsceremonin skulle hållas på S:ta Maria kyrkan.

 

Veckan innan begravningen har varit hemsk, aldrig har jag träffat på sådan nonchalans och brist på respekt från någon annan än som från kyrkoherden på denna kyrka. Pappa gick bort för 3 veckor sen och ingen människa har på hela denna tid hört av sig från kyrkan för att höra om vi hade några frågor eller önskemål eller ens för att få ett hum om hur pappa var som person. När sista veckan därför började närma sig försökte jag få tag på någon för att höra om allt gick som planera och om de överhuvudtaget var medvetna om att pappa skulle begravas..........det var inte det lättaste kan jag berätta för er och det var inte förrän i onsdags som kyrkoherden äntligen hörde av sig så vi kunde boka en tid då vi skulle träffas.

 

När vi väl kom dit möte vi en kyrkoherde som bemötte oss med en sådan arrogans, nonchalans och brist på respekt som jag sällan har mött någon annanstans. Själv är jag inte en människa som tillhör någon tro utan jag finner min själsliga ro i naturen så när andra går i kyrkan går jag istället ut i skogen och mark med mina hundar men aldrig trodde jag att en präst skulle kunna uppföra sig på detta vis, speciellt med människor som redan är i ett utsatt läge pga. sorg. Det är svårt att återge vad som utspelade sig eftersom jag när jag gick därifrån var så förtvivlad och i sån chocktillstånd att jag antagligen har förträngt det.........kommer knappt ens ihåg att jag var i kyrkan.

 

Givetvis började jag genast att försöka få en annan präst för jag stod inte ut med tanken på att denna man skulle begrava min älskade pappa. Pappas begravning började kl. 11 på fredag och på torsdag kväll viste jag fortfarande inte vem som skulle begrava pappa eller ens om där skulle vara någon som begravde pappa, ingen hade återkommit till mig om detta........tror ni jag var sönder stressad? Till slut hittade jag hem nr. till en av prästerna och fick reda på att det skulle komma en präst från Vår Frälsares församling och begrava pappa...........som sagt, detta är höjden av nonchalans och en enorm brist på respekt för människor.

 

Begravningen blev i alla fall jätte fin så nu ligger pappa som sagt på Västra Skrävlinge kyrkogård, endast 200 meter från där vi bor och eftersom jag passerar kyrkogården varje gång jag går ut för att rastar vovvarna här hemma så vinkade jag till honom i morse när vi gick vår morgonrunda.

 

Vill passa på att tacka alla som har hade skicka blommor till kyrkan, som många vet så var blommor pappa passion.



Av Isabel - 23 februari 2009 12:00

Fick den här bilden skickad till mig. Där ser ni först Gunnel med Alice bror Valther som blev BIM och jag och Alice som då blev BIR går sist.


Av Isabel - 22 februari 2009 20:32

Nu är det ett bra tag sen det skrevs i denna blogg men som ni säkert förstår så har jag haft lite att göra med pappas begravning och all pappersarbete som ska redas ut. Jag vill tacka er alla som har tänkt på oss och skrivit och ring med tröstande ord, det har uppskattats ska ni veta. En sak är då säker.........vanligt folk har inte råd att dö, så enkelt är det. En helt normal enkel begravning utan några som helst konstigheter går lätt upp emot en 35.000:- .............snacka om att sko sig.


Idag gjorde min lilla tjej Alice debut i utställningsringen på Hässleholms stora valputställning. Det var 5 vättar anmälda men bara Alice och en av hennes bröder dök upp, den andre brodern som också var anmäld kunde inte komma då hela familjen tyvärr blev insnöade. Hon sköte sig exemplariskt både på bordet och på golvet och blev BIR-valp med en enormt fin kritik från domaren. Här nedan kan ni läsa vad domaren tyckte om henne..........tror ni jag blev stolt när jag läste det?


”Feminin tik med milt uttryck och kilformat huvud, vackra ögon, korrekt bett, stark hals, utmärkt skuldra och överarm, välkroppad, utmärkt bakställ, breda lår, välvinklad, fin päls, rör sig något brett fram men med utmärkt drive, ett trevligt ekipage.

Av Isabel - 9 februari 2009 16:47

Min älskade pappa har i natt vid 77-års ålder lämnat oss i stor sorg. Han var en man med ett stort och vänligt hjärta som älskade att skoja med alla som hade turen att möta honom och som ställde upp för oss alla i vått och torrt. Hade man t.ex någon gång krisit med pengar så dröjde det inte länge förrän han stod vid ytterdörren med flera kassar med mat för att se till att man åtminstone hade mat hemma, vi är honom alla djup tacksamma för all stöd och hjälp vi fått genom åren och kommer att bära honom djupt i våra hjärtan.......djupt saknad men aldrig någonsin glömd.


Här tillsammans med barnbarnsbarnet Vilja juldagen 2007

Av Isabel - 8 februari 2009 19:13

Hade lite bordsträning med Alice inför den stundande debuten i Hässleholm om 14 dagar. Stundtals gick det riktigt bra och här lyckades t.o.m Niclas knäppa en bild på henne. Min vackra tös.....


Av Isabel - 7 februari 2009 15:24

Nu är det ett tag sen det skrevs i denna blogg så jag får väl uppdatera lite. Vad har då hänt sen sist? Flunsan har gått i familjen och de som först åkte på det var dottern och hennes man. De låg däckade samtidigt i flera dagar vilket innebar att får några dagar blev vi återigen ”småbarnsföräldrar” och 5-hundsägare då både barnbarnet Vilja och deras vovve Ozzie fick tillfälligt flytta hem till oss, inget av det speciellt lätt när gubben är tillfälligt invalid men det gick ändå bättre än väntat. Lagom till föräldrarnas tillfrisknande var det stackars Viljas tur och hon låg däckad i hög feber i flera dagar. Nu har hur som helst turen kommit till mig fast det känns inte riktigt som flunsan utan mer som en rejäl förkylning med feber och i skrivande stund ligger jag nerbäddad i soffan med laptopen i knäet.

 

Något annat som också har gått här hemma är vinterkräksjukan men inte hos oss 2-benta utan hos doggarna. Först ut var gamla Bessa som började med att spy och sen övergick till att både spy och ha diarré. När hon tillfrisknade så började Birka och efter ytterligare någon dag var det dags för Gizzmo, den ända som hittills har klarat sig peppar peppar är Alice.......hoppas att det håller sig så, valpar tar sig så av sånt så det hade varit skönt om hon hade sluppit det.

 

Har även hunnit anmäla Gizzmo till Malmö Internationella som i år går som Svensk Vinnarutställning, ska bli kul att ställa ut igen. Har lovat att visa Jettes två västgötaspetsar Brasse och Lovis då hon själv kommer att vara vid pudelringen mestadels av tiden. Problemet kommer att bli om både Gizzmo och Brasse ska upp i bästa hanhundsklassen men då kanske någon vänlig själ kan tänkas sig att visa Brasse åt mig.

 

Det har bildats en ny västgötaspetsdatabas där det är meningen att så många västgötaspetsar som möjligt ska finnas inregistrerade. Här kan ni reg. in er och lägga in era vättar med bild och även skriva in deras meriter, hälsouppgifter och ev. kuriosa om dem. Ni hittar databasen på den här adressen http://www.svpedigrees.com/.

 

För att ni ska se hur de ska se ut får ni här länken till dotterns vovve Ozzie http://www.svpedigrees.com/modules/animal/dog.php?id=14131, klickar ni sen vidare på hans namn där så får ni upp hans stamtavla. Som ni ser är där bilder på både han själv, hans mamma och hans pappa och det är för att jag har lagt in bilder på dessa hundar. Ju fler som lägger in bild på sina hundar ju fler bilder kommer det efter hand att synas på de olika stamtavlorna vilket är rätt häftigt.

  Är det så att någon av era hundar redan finns i databasen kan inte ni redigera i dessas uppgifter för man kan endast redigera de hundar men själv har lagt in men då är det bara för er att be dem radera hunden det gäller via kontaktformuläret som finns på sidan och sen själv lägga in den igen (ni måste reg. er först för att kunna reg. in hundar och ägare), sen kan ni själv redigera dessa hundar. Verkar det krångligt? Nja..........det ger sig när man ser hur det är upplagt. Är det så att ni inte bryr er om att kunna redigera i era hundar men ändå vill att det ska finnas en bild på er hund kan ni skicka ett mail till Peta Dowle på adressen

pukekoswamp@slingshot.co.nz eller Sharon Donaldson på adressen vargtass.s@gmail.com med bild och hundens namn så lägger de in bilden till er.

Presentation

Translate into your own language

My Facebook

Kennel Viking on YouTube

 

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards