Kennel Vikings blogg

Direktlänk till inlägg 7 april 2008

Aktiv Hund

Av Isabel - 7 april 2008 15:44

Ni som brukar läsa min blogg vet säkert att vår gamla Bessa har gått på utredning för värk i lederna och fått diagnosen artros på vänstra bakbenet och numera går på kombinerad värk och antiinflammatorisk tabletter som heter Previcox. Detta har hjälpt henne avsevärt mycket men likväl så har hon dessa sista månader tacklat av rejält och blivit så fruktansvärt gammal på kort tid, hon har blivit väldigt långsam, verkar lite motvillig till att gå ut på några längre promenader och ibland verkar hon nästan lite förvirrad………..okey hon är förvisso 11 år men när man såg henne skulle man kunna tro att hon var 15. Detta fick mig till att börja kolla runt på nätet om vad som fanns att läsa om artros på hund och hittade ”Patientföreningen Hundartros”. Där fick jag tips om ReDogs kosttillskott ”Aktiv Hund” som har visat sig fungerat väldigt bra på vissa hundar. Detta innehåller bland annat glukosaminoglykaner, koncentrat av grönläppad mussla, antiinflammatorisk fettsyror och är rikt på antioxidanter. Efter att ha läst på deras hemsida bestämde jag mig för att beställa en burk, Bessa har ju gått på glukosamin sen några år tillbaka och det verkade ju inte hjälpa så jag var väldigt skeptisk men men………….det kunde ju inte skada.


Efter några dagar fick jag så hem burken och Bessa började går på 1 tabl. dagligen, tabletterna luktar sur tång men soptunnan Bessa bryr sig inte om det utan de slinker ner tillsammans med maten. Skeptisk som jag är så hade jag verkligen inte förväntat mig att medlet skulle gör någon egentligen verkan men man hoppas ju så döm om min förvåning när vi en morgon gick ut vår morgon rundan och jag plötsligt hade med mig en helt annan Bessa, hon gick framför mig istället för 20 meter bakom och det var en helt annan schvung i stegen………..jag trodde knappt det var sant. Sista tiden har jag fått sätta på henne flexikoppel lite då och då under våra morgonrundor för att hon inte ska sacka efter allt för mycket men denna morgon behövde jag inte använda den en ända gång………..vilken otrolig vändning. Hon hade tagit tabletterna i fyra dagar men själva vändningen kom över en natt.


Nu ska jag säga att skeptikern i mig inte var helt övertygad än utan givetvis var detta säkert bara en tillfällighet tänkte jag………..men se där……… nu är det ca 1 ½ vecka sen denna morgon och det håller i sig än. Vill inte ropa hej för det är nästan för bra för att vara sant (skeptikern igen) men jag hoppas så att det kommer att hålla i sig i fortsättningen också.

 
 
Annie

Annie

8 april 2008 01:55

Hejsan
Skönt att Bessa verkar svara bra på den nya behandlingen får hoppas att det håller i sig,
ge henne en extra kram från oss
Kram Annie med Vovvar

http://blogg.passagen.se/annies_hundsida

 
Ingen bild

ulla

8 april 2008 09:43

Ja inte märkte jag i sö ngt betr hennes ben. Ok jag var inte med ut på "rundan", men jag tyckte hon var som vanligt.
Vilken tur du hittade de tabletterna!!Jag tror stenhårt på dylikt. Käkar själv glykosamin (på inrådan av Niclas) sedan Bessan började med det. Jag märker skillnad då jag glömt dem ngra dagar.
puss kram

 
Nilla

Nilla

8 april 2008 10:19

Tror benhårt på det, jag ger Rocky & Rex Joint aid för leder i förebyggande syfte & dom mår jättebra på det.

Bägge två går med "lättare" steg och verkar smidigare!

Kram nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Isabel

8 april 2008 10:20

Hej svärmor

Skönt att höra att du tyckte att Bessa var sitt gamla jag. Som jag skrev så har ju Bessa gått på ren glykosamin i 2 års tid men den hade tydligen ingen verka längre med dessa tabletterna där det finns både glykosamin och lite annat som jag skrev i inlägget gjorde en otrolig skillnad på hennes välbefinnande.......det är så skönt att återigen se henne pigg och glad.

 
Ingen bild

Isabel

8 april 2008 10:36

Hej Nilla

Låter som något man kanske skulle ge dom andra två doggarna. Var köper du det? Var inne på deras hemsida men dom har ingen återförsäljare i Malmö. Skickar du efter det via nätet?

 
Ingen bild

Anna

8 april 2008 13:05

Åh vad skönt Isabel att Bessa blivit bättre! Hoppas så att det håller i sig!

 
antigone

antigone

9 april 2008 23:17

Roligt att läsa att Bessa blviit så pigg igen!
Puss o kram
Hälsa nicke....

http://www.antigone.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabel - 22 december 2017 11:06


 

Av Isabel - 23 juni 2017 14:43

Vi planerar att ta en sista kull på Freja, du kan läsa mer om vår härliga tjej på hennes sida.Tilltänkt fästeman är härliga Nicke (Torpets Findus), tack Marit Cronquist på Brokärrets kennelför att vi får använda oss av din fina kille. Nicke är precis...

Av Isabel - 15 maj 2017 21:48


I söndags var det återigen dags för en lyckad västgötaspetsträff på Storegård hundpark. Vädergudarna var med oss och vi hade strålande väder med solsken, en temperatur på 20 grader och vindstilla, det tackar vi för. Hela 75 st. hundar var på plats me...

Av Isabel - 7 maj 2017 12:51

Återigen lite nya bilder från valpköpare. Denna gången är det på Tösen (Vikings Vilda Vilja) som bor hos damiljen Brahme/Dahlqvist på Tornaslättens Kennel. Bilderna är från årets kosläpp på Storegård där vi har våra västgötaträffar.   Vi vill pa...

Av Isabel - 23 april 2017 11:30

Jag blir alltid lika glad när jag får nya bilder från våra valpköpare. Här är fina Alva (Vikings Stolta Sarabi) efter vår Freja (Vikings Fräcka Freja) och NOUCH SVVCH Höckgårdens Arn. Söt som socker...Foto: Catarina & Clas Silfverhielm.     ...

Presentation

Translate into your own language

My Facebook

Kennel Viking on YouTube

 

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards