Kennel Vikings blogg

Direktlänk till inlägg 30 mars 2011

Tjing tjing......

Av Isabel - 30 mars 2011 20:58

Igår var det dags för tanstensborttagning på Gizzmo, Bessa och Birka.........Alice är inte så gammal så hennes tänder ser fina ut därför slapp hon denna gången.


Eftersom Gizzmo och Bessa är äldre tog vet. ett blodprov på dom för att kolla att deras värden var OK. Gamla Bessa visade sig ha en halsinfektion + att hennes leverfunktion var lite nedsatt så vi fick skjuta fram tandstensborttagningen tills efter antibiotikakuren. Hon ska även ta 1 tabl. Denosyl om dagen som är ett kosttillskott som skyddar leverfunktionen.


Birka har haft lite broblem med rinnande ögon ett tag så jag bad vet. att kolla upp det lite extra nu när hon ändå var sövd och det visade sig att hon hade stop i tårkanalerna vilket åtgärdades genom spolning så nu är hon torr och fin runt sina ögon.


Gizzmos värden var OK så han fick klartecken för tandstensborttagningen. För ett tag sen började Gizzmo helt plötsligt att kissa inne och sist när tjejerna löpte så gick han och smådroppapade blod från snoppen. Jag tog då ett urinprov på honom som jag lämnade in men allt var bra och vet. sa att det troligtvis bara var att han var lite överstimulerad just pga. tjejernas löp. Igår så påpekade jag återigen att han fortfarande kissade inne så han skulle ta ett ultraljud på prostatan när han ändå var sövd. Tyvärr visade det sig att enna sidan på prostatan vara kraftigt förstorad, hela tre gånger den normala storleken. Alternativen vi hade att välja mellan var kemisk kastration, som innebär att man stoppar testosteronproduktionen med hjälp av piller, eller en riktig kastration. Med tanke på att han blir 10 år nästa månad så ansåg jag inte att det var lönt att hålla på att fibla med en massa piller utan jag beslöt mig för att kastrera honom på studs när han ändå var sövd. Lite vemodigt att veta att det aldrig kommer att blir några fler Gizzmo bebisar men jag vet att jag tog rätt beslut för huvudsaken är ju att han mår bra.


Snacka om att jag hade världens migrän när jag kom hem, åkte till veterinären för att ta tandsten på 3 hundar och det slutade med att jag kom hem med en kastrerad Gizzmo och en Bessa med halsinfektion och nedsatt leverfunktion.


Vad kalaset kommer att kosta har jag ingen anning om än men det bli säkert till att plocka fram stora börsen, väntar med fasa på att fakturan ska dimpa ner i brevlådan. Säger bara........tjing tjing.

 
 
Halla

Halla

31 mars 2011 06:44

Stackars Gizzmo - nu hoppas jag även mer att Orvar ska bli pappa i början av juni så att Gizzmos gener vandrar vidare. Tiken har äntligen börjat löpa så det är dags för parningen i nästa vecka! :))

http://www.konnunkodon.fi

Isabel

31 mars 2011 08:36

Håller tummarna, hade varit jättekul om han hade fått lite barnbarn. Du får berätta sen hor det har gått.

 
malin

malin

31 mars 2011 10:20

Hoppas Gizmo mår bra i dag och att gammel tanten kryar på sig också. Vi ses väl snart, Hässleholm??
ha det så bra så länge
:)

http://www.makajs.se

Isabel

31 mars 2011 10:42

Jo då tanten har man inte märkt något på hela tiden och Gizzmo verkar inte ha ont alls. Visst träffas vi i Hässleholm, har fixat ett intyg så jag ska kunna fortsätta att ställa ut honom fast han är kastrerad.

 
Solweig

Solweig

4 april 2011 18:48

Tråkigt med Gizzmo, men ändå det kunde varit värre! Men det är inte roligt när hundrna blir sjuka, man önskar ibland att dom kunde tala. Hoppas att Bessa också blir bra, vad gäller kostnader, vetrinärvård är numera "skitdyrt"

http://superninja.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Outi och Trio

12 april 2011 08:23

Hej. Jag borstar tändernä mig själv och renar dom med en grej som jag fick från en tandläkare. Jag har inte behövts att gå till veterinären för att ta bort tandsten. det är lättare för hundarna eftersom dom behövs inte somnas. Min nästan 11-åring har vita tänderna. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabel - 22 december 2017 11:06


 

Av Isabel - 23 juni 2017 14:43

Vi planerar att ta en sista kull på Freja, du kan läsa mer om vår härliga tjej på hennes sida.Tilltänkt fästeman är härliga Nicke (Torpets Findus), tack Marit Cronquist på Brokärrets kennelför att vi får använda oss av din fina kille. Nicke är precis...

Av Isabel - 15 maj 2017 21:48


I söndags var det återigen dags för en lyckad västgötaspetsträff på Storegård hundpark. Vädergudarna var med oss och vi hade strålande väder med solsken, en temperatur på 20 grader och vindstilla, det tackar vi för. Hela 75 st. hundar var på plats me...

Av Isabel - 7 maj 2017 12:51

Återigen lite nya bilder från valpköpare. Denna gången är det på Tösen (Vikings Vilda Vilja) som bor hos damiljen Brahme/Dahlqvist på Tornaslättens Kennel. Bilderna är från årets kosläpp på Storegård där vi har våra västgötaträffar.   Vi vill pa...

Av Isabel - 23 april 2017 11:30

Jag blir alltid lika glad när jag får nya bilder från våra valpköpare. Här är fina Alva (Vikings Stolta Sarabi) efter vår Freja (Vikings Fräcka Freja) och NOUCH SVVCH Höckgårdens Arn. Söt som socker...Foto: Catarina & Clas Silfverhielm.     ...

Presentation

Translate into your own language

My Facebook

Kennel Viking on YouTube

 

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards